ABDULLAH BADAWI DILANTIK MENJADI PM MALAYSIA

|

Metrotvnews.com, Kuala Lumpur: Perdana Menteri (PM) Malaysia yang dilantik Senin (10/3) hari ini, Abdullah Ahmad Badawi, merupakan Perdana Menteri kelima dalam sejarah Kerajaan Malaysia. Badawi lahir di Kepala Batas, Pulau Penang, Malaysia, pada 26 Nopember 1939. Ia menjabat Perdana Menteri Malaysia sejak 31 Oktober 2003.
Saat ini Badawi juga menjabat Presiden Organisasi Masional Malaysia Bersatu (UMNO), sebuah partai politik yang berkuasa di Malaysia. Ia juga memimpin Parlemen Koalisi Pemerintahan Barisan Nasional Malaysia. Badawi menggantikan Perdana Menteri sebelumnya, Mahathir Mohammad. Badawi juga memimpin Organisasi Konferensi Islam (OKI) sejak 1981 serta Ketua Umum Gerakan Nonblok sejak ia menjabat Perdana Menteri Malaysia.
Badawi adalah Deputi Perdana Menteri keempat dalam era Pemerintahan Mahathir Mohammad. Sebelum itu, Sarjana Seni dalam kajian islam Universitas Malaya ini juga pernah memiliki pengalaman sebagai Sekretaris Jenderal Kementrian Kebudayaan Pemuda dan Olahraga pada 1974 hingga 1978 serta Asisten Sekretaris Majelis Gerakan Negara pada 1969 hingga jabatan Menteri Luar Negeri Malaysia tahun 1991 hingga 1999.
Pemilu ke-12 yang digelar tahun ini disebut-sebut sebagai ujian bagi pemerintahan dibawah kepemimpinan Badawi. Sebab, sejak Pemerintahan Badawi selain adanya beberapa perubahan radikal dalam pemerintahannya, era ini juga ditandai dengan peningkatan kriminalitas dan demontrasi-demontrasi menuntut kesetaraan etnis yang dilakukan etnis minoritas di Malaysia.(DOR)

0 komentar: